tag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post3949349887998931538..comments2023-05-28T02:09:38.761-07:00Comments on MAGNUS ERROR: Jednota protikladůJiří Stodolahttp://www.blogger.com/profile/03673562459677465153noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-42667758083313964352011-09-07T03:33:06.316-07:002011-09-07T03:33:06.316-07:00Já jsem se jen snažil poukázat na to, že Jirkův ar...Já jsem se jen snažil poukázat na to, že Jirkův argument z 14. srpna 2011 23:50 neplatí, protože je položen jako by poznání Boží bylo pasivní recepcí, což, jak Jirka samozřejmě ví, není, protože je i aktivním kladením.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-50379611063819353792011-09-06T15:12:09.866-07:002011-09-06T15:12:09.866-07:00Počkej Jakube, ale Bůh přece netvoří jen tím, že z...Počkej Jakube, ale Bůh přece netvoří jen tím, že zná všechny varianty, jak by daná věc mohla dopadnout? Možnost přece Bůh netvoří, ta už je, ta je založena metafyzicky, Bůh ji ovlivnit nemůže (jako nemůže ovlivnit logické zákony). On z nich akorát vybírá. (Teda, pokud Bůh vůbec existuje :-)Mirekhttps://www.blogger.com/profile/07143233738010369493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-3642386892344526422011-09-05T04:26:39.685-07:002011-09-05T04:26:39.685-07:00"Vědět "dopředu", jak se kdo rozhod..."Vědět "dopředu", jak se kdo rozhodne, neznamená donutit jej k rozhodnutí. "<br /><br />Jirko, ale ty přece jistě víš, že Bůh svým poznáním tvoří ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-84123175430540352822011-08-27T10:17:25.242-07:002011-08-27T10:17:25.242-07:00To je sice pravda, ale pokud by "vědět dopřed...To je sice pravda, ale pokud by "vědět dopředu" znamenalo "vědět předtím, než to jako Bůh udělám", pak by šlo o klasický determinismus, protože by to Bohu umožnilo měnit rozhodnutí podle důsledkům a pak prostě zvolit to, které bude mít nejlepší důsledky (zcela přesně nalezitelné předem). Mezi tímto věděním důsledků nějakých podmínek pro jednání lidí a determinismem není vůbšec žádný praktický rozdíl. <br />Jiná věc je vědět to "předem" ve smyslu bytosti, která je nad časem. V tomto smyslu to ví bezprostředně "potom" (v kauzálním, nikoliv časovém smyslu), co stvoří svět - aby to mohla vědět, nemůže jej ale nestvořit. A ví to jen v případě, že se nerozhodne svět v nějakém bodě prostě zastavit a upravit (pokud by všechny možnosti jednání nějakého člověka v daném okamžiku identifikovala jako špatné). <br />Myslím si ale stejně, že je to pseudoproblém, protože pojem svobody vůle je absurdní, vnitřně sporný.Mirekhttps://www.blogger.com/profile/07143233738010369493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-85832050948691431182011-08-14T23:50:09.843-07:002011-08-14T23:50:09.843-07:00Ne, to není. Vědět "dopředu", jak se kdo...Ne, to není. Vědět "dopředu", jak se kdo rozhodne, neznamená donutit jej k rozhodnutí.Jiří Stodolahttps://www.blogger.com/profile/03673562459677465153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-58828518399195901892011-08-11T07:22:49.542-07:002011-08-11T07:22:49.542-07:00Jak každý atheista ví, svoboda vůle je v rozporu s...Jak každý atheista ví, svoboda vůle je v rozporu s Boží vševědoucností.Guy Petershttps://www.blogger.com/profile/03461553273067465569noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-14095593365816137832011-08-11T04:37:32.173-07:002011-08-11T04:37:32.173-07:00Záležitost nepovažuji za tak dramatickou, jak říká...Záležitost nepovažuji za tak dramatickou, jak říkáte. Jak jsem psal, kontroverze vzniká pouze v důsledku významovosti slova "svoboda". <br /><br />Pravdou nicméně je, že deterministé budou muset vymyslet co nejlépe pochopitelné vysvětlení rozdílu v užívaných spojeních "svobodné rozhodování" a "svobodná vůle", aby nedocházelo ke zmatkům.Medialhttps://www.blogger.com/profile/17049545470208832403noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-36609264204461076072011-08-11T03:31:12.018-07:002011-08-11T03:31:12.018-07:00Považuji "svobodné rozhodování" za činno...Považuji "svobodné rozhodování" za činnost, která vychází ze svého principu - "svobodné vůle". Svobodně se rozhodovat bez svobodné vůle považuji za nemožné.<br /><br />Zdá se, že evolucionisté zastávají dvě kritéria pravdy - pragmatické a korespondenční. Podle prvního je třeba považovat za pravdivé vše, co přináší evoluční výhodu, a proto je třeba je využívat v praxi. Podle druhého kritéria je pravdivé to, co je ve shodě se skutečností. Tohoto kritéria je možno využívat jen při akademických debatách osvícených, kteří poznali, jak svět funguje. Zavádět do praxe však toto kritérium není možné, protože by vedlo ke katastrofálním důsledkům.Jiří Stodolahttps://www.blogger.com/profile/03673562459677465153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2639529630372906123.post-88300198542355906172011-08-11T02:30:22.965-07:002011-08-11T02:30:22.965-07:00Nezdá se mi, že jde o tezi a antitezi, ze kterých ...Nezdá se mi, že jde o tezi a antitezi, ze kterých by bylo možné vyprodukovat syntézu. Problematický je pouze zavádějící význam slova svoboda v různých kontextech. Svobodně se rozhodovat můžeme i za předpokladu nesvobodné vůle. Spojení „svobodné rozhodování“ zde však není jazykové přesné.<br /><br />V reálném prostředí nacházejícím se mimo oblast filozofických debat nemá smysl východisko nesvobodné vůle jakkoliv zapojovat. Pro fungování jedinců i celé společnosti je evolučně daný subjektivní pocit svobodné vůle zcela esenciální – a právě v tomto kontextu používáme spojení „svobodné rozhodování“. <br /><br />Spojení „svobodná vůle“ se naopak hodí do debaty filozofické, která na naše evolučně dané pocity nemusí nijak navazovat. V debatě dvou deterministů pak toto spojení nedává smysl, protože ti svobodnou vůli zcela popírají, a já jsem nucen s nimi pod tíhou argumentů souhlasit.Medialhttps://www.blogger.com/profile/17049545470208832403noreply@blogger.com