úterý 5. dubna 2011

Odporná znalost církevních dějin

Na blogu Massive error se komunikuje takto:

Pavel Duchan:
No, pokud vím, tak inkvizce nevyužívala útrpné právo v plném rozsahu, resp. používala jeho "light verzi". Je potřeba srovnávat srovnatelné..
Filip Tvrdý:
To, co jste napsal, je odporné.
Co si z toho racionální čtenář může odnést za poučení? Že znalost církevních dějin generuje potenciálně odporné výroky. V kom tyto výroky vyvolávají odpor? Zřejmě v lidech alergických na pravdu o Církvi. Zajímalo by mne, jaká genetická porucha alergii na pravdu o Církvi působí.

Dále je pozoruhodné, kam vede důsledný monismus, podle kterého
kauzalita všechny entity svazuje dohromady. Ve skutečnosti ani nelze říci, kde skutečně končí jedna a začíná jiná entita. (Antonín Dolák)
Tím je vysvětlitelné, že

Pavel Duchan:
a já myslel, že zesměšováni budou pouze anonymové a ne že se bude zesměšňovat autor sám.
Odpovídám: zesměšněním sebe autor jako monista zesměšňuje i anonymy.

A co s odpornou pravdou?

Filip Tvrdý:

Svými tvrzeními se snažíte relativizovat vinu církve při způsobování utrpení lidem, jejichž počet je odhadován v řádu desetitisíců či statisíců.
A to se nedělá. Takže...

Filip Tvrdý:

Tato diskuse mi nepřipadá ničím podnětná, a proto ji - s omluvou vůči jiným případným účastníkům - uzavírám.
Ale jinak nechápu, proč je Filip tak kategorický, když

Filip Tvrdý (v jiné diskusi):

Díky filosofům jako Quine, Sellars a Davidson je možné tvrdit, že žádné nutné pravdy neexistují. Veškeré poznání včetně pravd logiky a matematiky má pouze hypotetický charakter a může být revidováno.
Co brání revidovat názor na Církev na základě poznatků z církevních dějin?

4 komentáře:

  1. Já se nesnažil relativizovat nic. Za celou tu dobu jsem se důsledně vyhýbal hodnocení (v rámci tématu). Asi se skutečně nesmí říkat, že církev se chovala z dnešního pohledu nesmírně brutálně a drasticky, ale z dobového pohledu velice umírněně..

    OdpovědětVymazat
  2. Ono se to má takto: blog Massive error spravuje fanatik s hluboce zakořeněnými psychologickými motivy pro svůj odpor k jakékoliv diskuzi o křesťanství. Fanatismus diskuzi nesnese, protože se bojí zpochybnění víry.

    OdpovědětVymazat
  3. Co brání revidovat názor na Církev na základě poznatků z církevních dějin?

    Nic.

    ROSA, Peter de. Temné papežství. Peter de Rosa ; přeložila Hana Kučerová. Vyd. 1. Praha : ETC Publishing, 1997. 470 s, il.
    ISBN 8086006042.

    OdpovědětVymazat
  4. Co Vám, Pirxi, brání, abyste četl dobré knihy?

    OdpovědětVymazat